В дитини проблеми з письмом? Букви то дуже великі то надто малі, «танцюють» у всі боки, розвернуті в іншу сторону, наче в дзеркальному відображенні, помилка на помилці?
Усе це дуже засмучує батьків, які сподівались, що їхнє чадо приноситиме зі школи (тим паче у першому класі) одні «п’ятірки», а ще більше, повірте, це засмучує самого школярика, адже він й так отримує своє від вчителя, можливо і однокласники глузують, а вдома ще й і батьки сварять. Для малої дитини це великий стрес – в неї опускаються руки. Ця біда має ім’я – дисграфія, або стійкий функціональній розлад письма.
Які можуть бути причини дисграфії?
У формуванні навичок читання та письма задіяні різні аналізатори (слуховий, зоровий і руховий). Щоб відбулася готовність до процесу письма, мусить бути достатній рівень мовних і немовних функцій; слухової диференціації звуків, правильної їх вимови, звуко-буквенного аналізу й синтезу, зорового аналізу і синтезу і просторове уявлення. Несформованість будь-якої із зазначених функцій (або їх розлад) може викликати порушення процесу оволодіння письмом.
Дисграфія поділяється на три види: акустичну (фонематичну); моторну (графічну); оптичну (зорову).
Для акустичної дисграфії характерним є недостатній розвиток звукового аналізу і синтезу. Частими є змішування та пропуски, заміна літер, що позначають звуки подібні за артикуляцією та звучанням, а також відображення на письмі неправильної вимови звуків.
Моторну дисграфію характеризують труднощі руху руки під час письма, порушення зв'язку моторних образів слів з їх звуковим й зоровим образами.
У дітей з оптичним характером дисграфії спостерігається нестійкість зорових вражень і уявлень. Діти не впізнають окремі літери, не співвідносять їх з звуками й не усвідомлюють їх як графеми. Одна й та сама літера в різні моменти сприймається ними по іншому. Це доводить до того, що діти змішують літери схожі за написанням: в друкованому тексті : п –н , н – и , ш – щ ...тощо , в писаному тексті: п-и, п-н, ц-щ, ш-и, м-л, б-д... . Трапляється дзеркальне написання літер, пропуски елементів, написання зайвих елементів, неправильне розміщення елементів букв.
Дисграфія може виникнути також з немовних причин (неврологічні порушення). У цих випадках немовні симптоми разом із порушенням письма входять до структури нервово-психічних розладів.
Чого не слід робити, якщо у дитини дисграфія?
- панікувати
- сварити дитину, порівнювати її з однолітками, соромити
- змушувати багато писати і читати, переписувати по кілька разів один і той же текст
- квапити дитину, яка пише повільно
Як допомогти при порушенні навичок письма?
Насамперед, необхідно звернутися до фахівця. Дисграфія – це патологія, і вона не може просто пройти з часом. Дітей, які страждають порушенням письма, потрібно показати логопеду та психоневрологу, які зможуть надати чіткі рекомендації і допомогти подолати проблему.
Фахівець допоможе вам розібратися, чим викликана дисграфія, оскільки у неї є дві можливі причини: фізіологічна (порушення роботи мозку, загальмований розвиток і т.п.) і психологічна (патологія є наслідком навколишнього оточення).
Успіху вам і терпіння!
Вчитель-логопед Горбатова Т.В. |