Лист МОН від 18.04.2023 № 4/5449-23 «Щодо проведення в закладах освіти правопросвітницьких заходів до Міжнародного дня протидії булінгу (День боротьби з цькуванням)».
Лист МОН від 22.06.2022 № 1/6885-22 «Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України».
Постанова КМУ від 02 червня 2023 р. № 559 «Про затвердження Порядку та умов надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі».
Лист МОН від 14.06.2022 № 1/6355-22 «Про Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв'язку з війною в Україні та гуманітарною кризою».
Розпорядження КМУ № 1163-р від 20.12.2022 року «Про схвалення Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та затвердження операційного плану заходів на 2022-2024 роки з її реалізації».
Звертаємо вашу увагу, що у ст.11 Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» зазначено:
До повноважень органів управління освітою у сфері запобігання та протидії домашньому насильству відповідно до компетенції належать:
участь у підготовці (перепідготовці, підвищенні кваліфікації) фахівців, які представляють суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
забезпечення включення до освітніх та виховних програм питань запобі-гання та протидії домашньому насильству;
методичне забезпечення освітніх закладів з питань запобігання та протидії домашньому насильству;
Навчальні заклади та установи системи освіти під час здійснення заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству:
проводять з учасниками освітнього процесу виховну роботу із запобі-гання та протидії домашньому насильству;
повідомляють не пізніше однієї доби службу у справах дітей, уповно-важені підрозділи органів Національної поліції України у разі виявлення фактів домашнього насильства стосовно дітей або отримання відпо-відних заяв чи повідомлень;
проводять інформаційно-просвітницькі заходи з учасниками освітнього процесу з питань запобігання та протидії домашньому насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей, приділяючи особливу увагу формуванню небайдужого ставлення учнів до постраждалих дітей, усвідомлення необхідності невідкладного інформування вчителів про випадки домашнього насильства, що стали їм відомі, повідомлення про такі випадки до кол-центру з питань запобігання та протидії дома-шньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей;
організовують роботу практичного психолога та/або соціального педа-гога з постраждалими дітьми;
взаємодіють з іншими суб’єктами, що здійснюють заходи у сфері запо-бігання та протидії домашньому насильству, відповідно до статті 15 цього Закону;
звітують центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, про результати здійснення повноважень у цій сфері у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству.
Інформуємо, що Комунальним навчальним закладом Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» (далі Інститут) упроваджуються:
Програми курсів підвищення фахової кваліфікації педагогів з проблеми профілактики та попередження домашнього насильства: «Психолого-педагогічний та соціальний супровід сімей різних типів»; «Професійний розвиток учителів у контексті освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини»; «Організація системи роботи з вирішення конфліктів у закладах освіти засобами медіаційних практик»; «Діяльність закладу освіти щодо запобігання та протидії проявів насильства»;
Тематичні спецкурси до курсів фахової кваліфікації (для педагогічних працівників закладів освіти): «Організація освітнього процесу на засадах педагогіки партнерства в умовах реалізації концепції Нової української школи»; «Ґендерні аспекти самореалізації особистості», «Формування ґендерної культури особистості», «Психолого-педагогічний та соціальний супровід сімей різних типів»; «Навички кризового консультування»; «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція»;
Навчальні заняття (для усіх категорій педагогічних працівників): «Технологія формування сприятливого соціально-психологічного клімату в учнівському колективі»; «Психологічна консультація як один із напрямів діяльності праців-ників психологічної служби»; «Методологічні основи формування готовності до самозберігаючої поведінки при ризику соціального характеру»; «Насильство в сім’ї як соціальна проблема»; «Поняття насилля. Види насилля та наслідки»; «Соціально-психологічний супровід сімей, які опинилися в складних життєвих ситуаціях»; «Соціально-педагогічна робота з батьками в закладах освіти»; «Психолого-педагогічний та соціальний супровід сімей різних типів»; «Булінг як актуальна соціально-педагогічна проблема»;
На базі Інституту постійно діє консультаційний онлайн-пункт для працівників психологічної служби системи освіти області, керівників освітніх закладів, педагогічних працівників з питань надання психологічної допомоги дітям та сім’ям, які зазнали насильства, реагування на випадки насильства та взаємодії з іншими органами та службами.
Булінг – це відносно новий термін для пересічного громадянина, зміст якого кожен із нас не просто знає, а в більшості випадків стикався з цим явищем у дитинстві. Під терміном "булінг" розуміється агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.
Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються.
Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо-емоційного розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише у школі, але й протягом усього їх подальшого життя.
Законодавчі та нормативно-правові акти щодо запобігання та протидії насильства: