Дитина, її життя і здоров'я — найвища цінність держави. Тож захистити її від можливих небезпек I навчити безпечно взаємодіяти з довкіллям — одне з провідних державних завдань, визначених у головному документі дошкільної освіти — Базовому компоненті. Розглянемо основі завдання, напрями та принципи відповідної роботи в дошкільному закладі.
У новій редакції Базового компонента дошкільної освіти виокремлено такі освітні лінії: «Дитина в соціумі», «Дитина в природному довкіллі», «Дитина у світі культури» та «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», які можна об’єднати у два ємкі поняття: дитина в предметному і дитина в соціальному довкіллі. В освітніх лініях Базового компоненту дошкільної освіти передбачено дати дитині відповідні знання, прищепити вміння й навички безпечної поведінки. У розділі «Зміст освіти» в освітній лінії «Особистість дитини» виокремлено номінацію «Безпека життєдіяльності», в якій передбачено такі результати навчання:
- диференціює поняття «безпечне» і «небезпечне», усвідомлює важливість безпеки життєдіяльності (власної та інших людей)
- знає правила безпечного перебування вдома, у дошкільному закладі, на вулиці, на воді, на льоду, на ігровому, спортивному майданчиках
- орієнтується у правилах: поводження з незнайомими предметами та речовинами; пожежної та електробезпеки; користування транспортом; в основних знаках дорожнього руху
- знає та може скористатися номерами телефонів основних служб допомоги (пожежної, медичної, міліції)
- знає до кого можна звернутись у критичній ситуації
- володіє навичками безпечної поведінки в разі проявів агресивності з боку однолітків або дорослих
Отже, бачимо, що державний стандарт дошкільної освіти ставить завдання навчити випускника дошкільного навчального закладу насамперед чітко диференціювати поняття: «безпека» і «небезпека», «безпечне» і «небезпечне», які мають поповнити активний словник дитини й стати дієвими правилами поведінки.
Уточнимо: що ж означають ці поняття? Чи розуміє їх дитина?
Небезпечний– такий, що завдає шкоди організму людини.
Які ж чинники найчастіше становлять небезпеку для життєдіяльності дитини? Спробуємо виокремити ті, з якими дитина стикається найчастіше.
Чинники, які найчастіше становлять небезпеку для дітей
- Неблагополучні сім’ї, в яких можливі такі негативні явища, як насильство над дітьми (фізичне, психічне, емоційне), бездоглядність, знущання тощо.
- Діти вулиці, безхатьки-дошкільники за живих батьків: негативний вплив підлітків девіантної поведінки; використання дітей дошкільного віку дорослими безхатьками, залучення їх до протиправних вчинків з негативними наслідками.
- Незнання дітьми правил дорожнього руху.
- Незнання дошкільниками правил пожежної безпеки, що може призводити до каліцтва і навіть смерті.
- Небезпеку для дошкільнят можуть становити ситуації: «сам удома», «сам на воді» (на річці, ставку, озері, морі), «сам у лісі» без догляду дорослих.
- Небезпека подекуди чатує на дитину і в ситуації «дитина – незнайомий дорослий».
Як досягти безпеки дітей?
Звичайно, починати треба з просвітницької роботи як серед батьків так і серед дітей. Ми робимо це так...
|